maandag 2 maart 2015

Zomerhuis met zwembad


Zomerhuis met zwembad

Op school heeft de docent Nederlands ons een weblogopdracht opgegeven. Het is de bedoeling dat je een boek uitzoekt dat je interessant lijkt. Het boek moet vervolgens nog wel goedgekeurd worden door de betreffende docent Nederlands.

Na het krijgen van de opdracht ben ik meteen op zoek gegaan naar een spannend boek waarvan de achterkant en de recensies me erg aanspreken. Veel boeken heb ik bestudeert, maar ik heb na advies van de bibliothecaresse voor een boek van Herman Koch gekozen. Het boek Zomerhuis met zwembad sprak mij meteen na het lezen van de achterkant aan.

Ik heb erg mijn best gedaan om een interessant boek uit te zoeken, voorgaande jaren heb ik mij telkens vergist in een boek, en dat wilde ik deze keer voorkomen.

Het boek zomerhuis met zwembad is een psychologische en zeer spannende roman dat het verhaal van huisarts Marc Schlosser vertelt. Het boek is naar mijn mening zo goed omdat er veel humor en spanning in verwerkt is. De gedachten van Marc Schlosser worden vaak beschreven, hieruit blijkt regelmatig dat de keurige huisarts eigenlijk heel veel vooral sarcastisch humor in zich heeft, vaak gaat dit over zijn patiĆ«nten en zijn werk.

De spanning begint eigenlijk wanneer Judith meier de vrouw van de overleden patiĆ«nt Ralph meier de praktijk van Marc Schlosser binnenstapt en "moordenaar" schreeuwt naar de huisarts. Wanneer Marc Schlosser voor het Medisch Tucht College wordt gedaagd beginnen de terug blikken en zal uiteindelijk blijken of Marc verantwoordelijk is voor de dood van Ralph meier.
http://www.hermankoch.nl/herman-koch/

De link hierboven bevat informatie over Herman Koch, de schrijver van Zomerhuis met zwembad.
http://www.scholieren.com/boekverslag/71309

Deze recensie plus samenvatting heb ik gelezen.

Ik vond de samenvatting best goed, het is een uitgebreide samenvatting, maar toch vind ik die af en toe onvolledig, belangrijke zaken die het verhaal maken worden minder goed omschreven dan andere minder belangrijke zaken.

De link hieronder bevat een zeer goede samenvatting die ik beter vind en zeker aanbeveel.
http://www.scholieren.com/boek/11267/zomerhuis-met-zwembad/zekerwetengoed

Een uitgebreide recensie vind u in de link hieronder. Deze recensie heb ik ook voorafgaand gelezen.
http://www.parool.nl/parool/nl/14628/RECENSIES/article/detail/1828277/2011/01/26/Koch-Zomerhuis-met-zwembad.dhtml

Ik deel deze argumenten, ik vind het een enorm interessant boek, het boek is vermakelijk en je leert over de inhoud en de verantwoordelijkheid van een huisarts.

Gedurende je verder leest in het boek wordt er steeds meer duidelijk over de relatie tussen Marc Schlosser en Ralph Meier. Je komt erachter of en met welke intentie Marc de aan kanker leidende Ralph dood heeft laten gaan. Uiteindelijk blijkt dat Marc met opzet uitzaaiingen heeft veroorzaakt in het lichaam van Ralph. Vlak voor Ralph zijn euthanasiecocktail inneemt blijkt dat Ralph helemaal niet schuldig is aan de verkrachting van de dochter van Marc.

De thema's waren onder andere; relaties, wraak en vertrouwen.

Relaties: in het boek lees je veel over relaties tussen personen, zowel vriendschappelijke relaties als liefdesrelaties.

Wraak: Marc heeft zulke sterke wraak gevoelens dat hij er met zekere regelmaat aan denkt.

Vertrouwen: Door gebrek aan vertrouwen krijgt Marc zowel problemen met zijn vrouw als met zijn werk.

Ik vind dat de twee echte hoofdpersonen (Ralph Meier en Marc Schlosser) beide heel goed zijn neergezet. Van Marc weet je heel veel omdat je regelmatig in het boek zijn gedachten kunt lezen.

Ralph blijft een beetje geheimzinnig, je vraagt je voortdurend af wat er uiteindelijk zal gaan gebeuren.

Marc komt over als een nette man, terwijl je van Ralph juist alles kunt verwachten.

De thema's zijn zeer uitgebreid behandeld, ik heb door al die informatie gigantisch veel geleerd.  Door de humor, de spanning en de terugblikken in het verleden past dit boek volledig bij mij.

Ik raad dit boek zeker aan.

Hieronder een link met een grappig samenvattend filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=40U0-7N-oEQ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten