woensdag 20 mei 2015

Het Diner

In de vierde en alweer de laatste periode van dit schooljaar heb ik gekozen voor het boek Het diner van Herman Koch. Ik heb dit boek onder meer gekozen vanwege de opvallende kaft.
Ook speelde in mijn beslissing voor dit boek mee dat ik net een ander boek van Herman Koch had gelezen. Zomerhuis met zwembad heeft vanwege de toenemende spanning en de mysterieuze stijl indruk op mij gemaakt.

In mijn blog zal ik u verder nog informatie geven over het boek en de auteur.

Interessante en algemene informatie over Het diner:
Het boek heb ik onder andere gekozen vanwege de opvallende fel lichtblauwe voorzijde van de kaft 
met daarop een kreeft geserveerd op een donkerder blauw bord.
De achterzijde bestaat uit een grote foto van de schrijver Herman Koch zelf en is waarschijnlijk opzettelijk een beetje saai gehouden om zo op de voorzijde extra nadruk te leggen.

De kaft heeft mij doen besluiten dat ik het boek moest lezen, er staat op de achterzijde van het boek dat ik bestudeerde namelijk geen flaptekst.

Het gehele verhaal speelt zich af gedurende een diner, vandaar ook dat de schrijver voor deze titel en kaft heeft gekozen. Beide keuzes geven de lezer voor het lezen al een beeld bij de tekst.

De kaft straalt op mij een zekere ongemakkelijkheid uit. Dit gevoel bij de kaft heeft de schrijver waarschijnlijk ook bedoelt omdat de hoofdpersonen ook een ongemakkelijkheid ervaren tijdens het diner.                                                                                                            

Eigen samenvatting van het verhaal:
Het boek gaat over twee echtparen tijdens een diner.
De twee echtparen bestaan uit Paul en zijn vrouw Claire Lohman en Serge en Babette Lohman.
Serge is de broer van Paul en is een bekende oppositie politicus, waarvan de kans groot is dat hij binnenkort na de verkiezingen minister-president van Nederland wordt.
Maar momenteel zit Serge en met hem Babette, Paul en Claire in minder goede tijden.
De twee vijftienjarige zonen van de twee echtparen hebben iets verschrikkelijks gedaan.
Ze gaan dineren om dit met elkaar te bespreken, dat is tenminste de bedoeling.

Op een avond ongeveer twee maanden voor het diner lag er een zwerfster in het hokje van de pinautomaat waar beide jongens geld wilden pinnen om te gaan stappen. Ze gooiden van alles uit enkele vuilniszakken naar de vrouw en daarna een lege jerrycan, waarin nog benzinedampen zaten.
De jongens hebben de vrouw in brand gestoken waardoor ze is overleden.

Tijdens de gesprekken proberen ze het onderwerp te ontlopen. 
Tussen het diner door verteld Paul steeds iets over zijn eigen leven dat te maken heeft met het gespreksonderwerp van dat moment.
Beau is de geadopteerde zoon van Serge en Babette en heeft zien gebeuren en gefilmd wat de twee jongens die betreffende avond hebben gedaan en chanteert Rick en Michel daarmee.
Ze moeten veel geld aan Beau betalen, in ruil daarvoor zal hij het filmpje verwijderen.

Aan het einde van de avond besluit Serge dat hij zich door het incident van Michel en Rick wil terugtrekken uit de campagne, maar Babette, Claire en Paul zijn het daar niet mee eens.
Serge wilt daarnaast ook alles opbiechten, maar dat zien de anderen al helemaal niet zitten omdat dat ten koste zou gaan van de toekomst van hun zonen.
Serge heeft voor die avond een persconferentie gepland staan waarin hij zijn terugtrekking gaat aankondigen. Claire heeft bedacht dat ze Serge moet verwonden om de persconferentie tegen te houden en duwt daarom een glas kapot in zijn gezicht.

Na het diner is Beau spoorloos verdwenen en het filmpje verwijderd. Beide gezinnen kunnen nu verder met hun leven, al moeten Serge en Babette dat zonder hun geadopteerde zoon.

Informatie over de auteur van Het diner:
Voordat ik aan dit boek begon had ik net het boek Zomerhuis met zwembad gelezen, dit boek heeft Herman Koch ook geschreven. Zomerhuis met zwembad heeft zoals ik al eerder schreef vanwege de toenemende spanning en de mysterieuze stijl van schrijven een goede indruk op mij gemaakt.

De Nederlandse schrijver Herman Koch is geboren op vijf september 1953 in Arnhem.
Toen hij twee jaar was verhuisde hij naar Amsterdam-Zuid.
Herman Koch is bekend geworden als televisiemaker en acteur in de televisieserie Jiskefet, schrijver van romans en korte verhalen, en is columnist voor onder andere de Volkskrant.
Zijn literaire romandebuut was Red ons, Maria Montanelli
uit 1989. Daarna volgden onder meer Eindelijk oorlog (1996), Eten met Emma (2000), Denken aan Bruce Kennedy (2005), Zomerhuis met zwembad (2011) en Geachte heer M. (2014).
Het diner werd in 2009 uitgegeven en won datzelfde jaar de NS Publieksprijs.

Wanneer ik Hermans Koch zou tegenkomen en hem een vraag mag stellen zou ik hem vragen of hij vind dat de verfilming van Het diner gelijkwaardig is aan zijn boek,
of in ieder geval een geslaagd project is.

Mijn eigen mening over het boek:
Toen ik begin April begon met dit boek had ik niet verwacht dat ik het boek al na twee weken uit zou hebben. Zolang je het boek nog niet uit hebt blijft het aan je trekken, omdat je de afloop met hopelijk alle antwoorden op de vragen wilt weten.
Tijdens het lezen dacht ik voortdurend aan wat ik zou doen wanneer ik in een soortgelijke situatie zou zitten. Dat een lezer zich zo gemakkelijk kan inleven in de situatie van de hoofdpersoon vind ik erg bijzonder aan het boek.

De eerste hoofdstukken zijn erg kort en geven weinig informatie over het verdere verloop van het verhaal. Deze onduidelijkheid heeft op mij een positieve werking gehad en ertoe geleidt dat ik nieuwsgierig werd.

Voordat ik aan het boek begon verwachte ik een soortgelijk boek als Zomerhuis met zwembad
Het boek zomerhuis met zwembad is een psychologische zeer spannende roman met veel humor, spanning en terugblikken.
Mijn verwachting klopte, want qua opbouw en schrijfstijl hebben beide boeken veel overkomsten met elkaar. Ook worden in beide boeken de gedachten van de hoofdpersoon nauwkeurig beschreven.
Het was een goed leesbaar boek met een aantal lastigere worden, maar die werden vanzelf duidelijk door de context.

‘Claire?’
Voor de tweede keer die avond had ik de deur van het damestoilet geopend en riep ik haar naam. Maar er kwam geen antwoord. Ergens buiten hoorde ik en sirene van een politieauto.
Hierboven vind u het begin van de ontknoping aan het einde van het boek.
Paul Lohman is op zoek naar zijn vrouw Claire Lohman.
Claire is van plan om de persconferentie van Serge Lohman met geweld tegen te houden.

Kort nadat Paul de deur van het damestoilet had geopend hoorde hij vanuit het restaurant sirenes. De sirenes bleken van politieauto’s en één ambulance te zijn. De wagens stopten voor de deur van het café dat tegenover het restaurant stond.
Uit het café werd Serge Lohman op een brancard door ambulancepersoneel richting de ambulance gebracht. De Brancard werd gevolgd door een emotionele Babette en daarachter een door twee politieagenten gearresteerde Claire.
Claire had net daarvoor een wijnglas in Serges gezicht geduwd.

Dit gedeelte sprak mij erg aan omdat je gedurende het hele boek al benieuwd bent naar het besluit dat genomen zal worden door de echtparen. Zowel Serge als Claire nemen  een besluit met grote gevolgen. Serge wilt alles opbiechten en zich terugtrekken uit de campagne, en Claire wilt hem kost wat kost desnoods met geweld tegenhouden.
 
Links
De link hieronder leid u naar een recensie over Het diner van Het Parool.

De volgende link zal u naar een ander verslag brengen die een uitgebreide samenvatting bevat.
Dit verslag hebben ik zelf ook gebruikt om mijn geheugen wat op te frissen.
http://www.scholieren.com/boek/9683/het-diner/zekerwetengoed

Ter afsluiting van mijn verslag kunt u hier de trailer van de verfilming van Het diner zien.

1 opmerking:

  1. prachtig!!
    Ik vindt dat Mick duidelijk laat zien dat hij veel moeite heeft gestoken in dit artikel op zijn blog. Hij verschaft veel informatie over het boek, de schrijver en interessante weetjes. Het interactieve deel aan het begin van zijn artikel is een handige zet. Ook zijn de twee filmpjes een leuke toevoeging aan zijn blog. Zijn eigen mening in de blog verwerken over zijn boek is ook goed. dan heb je niet alleen informatie maar ook interactie.
    kortom een leuke en informatieve blog.

    BeantwoordenVerwijderen